Konstens Fredag: Kan man måla med kaffe och bär?

26.08.2022 kl. 14:52
Svaret får du på Konstens Fredag 2.9.2022 då vi publicerar en video där bildkonstnär Anna Semerdjiev visar hur det går till.

Konstens fredag erbjuder igen en gratis konstuppgift för alla barn i  lågstadieålder. Det känns väldigt angeläget i dessa tider. Uppgiften  ger en underbar möjlighet och en glad skapande stund och den kan utföras i skolan eller i hemmet. Läraren eller föräldrarna kanske behöver  hjälpa till med förberedelser. Instruktionerna finns på Konstrundans  hemsida, www.konstrundan.fi/konstens_fredag/.

Årets uppgift  lanseras på Konstens fredag  2.9.2022 på www.konstrundan.fi/konstens_fredag. Filmen blir kvar där och uppgiften kan också utföras senare.

På filmen berättar bildkonstnären Anna Semerdjiev om sig själv och sitt arbete varefter hon presenterar uppgiften för barnen.I uppgiften använder Anna bär, kaffe, citron och matsoda och målar med dem.

Årets film är producerad av produktionsbolaget Filmbutik och nytt för i år är att filmen kommer att vara tillgänglig på svenska, finska och engelska.

Resultaten kan presenteras på sociala medier. Lärarna eller föräldrarna ombeds att ladda upp bilder av barnens konstverk på Instagram och använda hashtataggen #konstensfredag #taiteenperjantai #konstrundan eller att skicka bilderna till Konstrundan för uppladdning konstens.fredag(a)gmail.com.

Förhandsbokade gruppbesök på Konstens fredag

För att också nå ut till äldre barn erbjuder vi ett koncept,  där skol- och studerandegrupper kan besöka ateljéer på Konstens fredag. På webbsidan (www.konstrundan.fi/konstens_fredag) finns en lista över de deltagare som tar emot  grupper fredagen den 2 september. Ta direkt kontakt med konstnären  och boka ert besök.

Nyhet! Konstrundan Bingo!

Som nyhet kan vi i år presentera Konstrundan Bingo! Gå in på www.konstrundan.fi/konstens_fredag och där hittar du vår bingoblankett. Skriv ut den eller spela på mobilen. Det går att spela under besöken hos de olika deltagarna, vem får bingo först? Du kan också försöka hitta alla objekt som finns på bingoblanketten.

Konstrundan

Konstrundan är ett etablerat evenemang som ordnats årligen i Finland sedan 2008. I år ordnas Konstrundan under veckoslutet 3-4.9.2022. Då öppnar ungefär 450 professionella konstnärer, konsthantverkare och formgivare dörrarna till sina ateljéer och verkstäder för allmänheten.

Kontakta oss gärna för mera information:

Veronica Svenskberg, sekreterare  för Konstrundan  konstrundan.info(a)gmail.com

Konstrundan